رئیس نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه معادن سنگ تزئینی هرسین را از جمله معادن با خطر بالا برای کارگران در کرمانشاه دانست و گفت: حداقل 600 نفر در این معادن مشغول به کار هستند.
کد خبر: ۴۱۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 07 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،مرتضی عزیزی ، با اشاره به حادثه‌ای که اخیرا در معدن یورت گلستان رخ داد اظهار کرد: بیشترین خطری که کارگران معادن را تهدید می‌کند مربوط به معادن زیرزمینی است، زیرا معادن زیرزمینی به دلیل گاز متانی که از ذخایر آزاد می‌شود خطر گازگرفتگی و انفجار دارند  و از همین رو نگرانی بابت کارگران این معادن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما چنین معادنی در کرمانشاه نداریم، ادامه داد: دو مورد معدن زیرزمینی قیرطبیعی در کرمانشاه داشتیم که یکی از این معادن تعطیل شد و دیگری به معدن روباز تبدیل شد تا ایمنی کارگران آن تامین شود.

رئیس نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته ما در معادن سنگ تزئینی هرسین  شکستگی که به دلیل عوامل طبیعی در دیواره سنگ‌ها رخ می‌دهد و گاهی قطعاتی از سنگ‌ها جدا می‌شود را داریم که باعث می‌شود هر سال حوادثی در این معادن داشته باشیم.

به گفته عزیزی، اکنون حدود شش یا هفت معدن سنگ تزئینی در هرسین داریم که حداقل 600 کارگر در این معادن کار می‌کنند و در معرض خطر هستند.

وی تنها راه کاهش خطرات معادن را رعایت نکات ایمنی دانست و افزود: در معادن بالای 25 نفر مسئولیت ایمنی بر عهده مسئول ایمنی و در معادن زیر 25 نفر بر عهده مسئول فنی معدن است.

رئیس نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نکات امینی به سه شکل فردی، گروهی و کارگاهی رعایت می‌شود، اظهار کرد: در بعد فردی کارگران موظفند از کلاه ایمنی، دستکش و کفش ایمنی استفاده کنند و در نزدیکی پرتگاه حتما کمربند داشته باشند.

عزیزی خاطرنشان کرد: در بعد ایمنی گروهی نیز برای مثال باید در استفاده از ماشین‌آلات که عمدتا هم سنگین هستند احتیاط کرد و نوع دیگر هم ایمنی خود کارگاه است که اکثر معادن ما این امینی را دارند.

وی گفت: برای مثال در معادن سنگ تزئینی که خطر بالاتری دارند باید شیب دیوار منفی نباشد و بعد از هر مورد انفجار نکات ایمنی رعایت شود.

رئیس نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه نظارت جدی برای رعایت نکات ایمنی در معادن صورت می‌گیرد، گفت: در خود معدن مسئول ایمنی و مسئول فنی نظارت را انجام می‌دهد، به علاوه سازمان نظام مهندسی معدن با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت‌هایی را اعمال می‌کند و یکی از مواردی که باعث ابطال پروانه معادن می‌شود، عدم رعایت موارد امینی است.

عزیزی اشاره‌ای هم به وضعیت بیمه و مزایای کارگران معدن داشت و تصریح کرد: تمام  کارگران معادن کرمانشاه بیمه تامین اجتماعی هستند و بسیاری از آنها نیز بیمه  حوادث دارند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد مسئولیت آن با بهره‌بردار خواهد بود.

به گفته این مسئول، هم اکنون حدود 2500 کارگر و نیرو در نزدیک به 300 معدن کرمانشاه کاراست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار